RM-SYSTÉM»Události»Metrostav jde do Německa

Metrostav jde do Německa

05.04.2011 10:30
Česká stavební společnost Metrostav plánuje rozšířit své aktivity do Německa a Rakouska. V tuzemsku to totiž s vypisováním veřejných zakázek vypadá bledě a firma se nemá kde rozvíjet. Zakládá proto novou dceřinou firmu Metrostav Deutschland, jejímž prostřednictvím bude operovat na německém a rakouském trhu a systematicky zde soutěžit o veřejné zakázky.

Důvodem rozrůstání Metrostavu je i zásadní změna podmínek na německém a rakouském pracovním trhu. Od 1. května totiž v těchto dvou zemích skončí takzvané přechodné období pro volný pohyb pracovníků a služeb. Ačkoli se Česká republika stala členskou zemí Evropské unie už před sedmi lety, německý pracovní trh se českým zájemcům automaticky zcela neotevřel a Češi zde mohli pracovat jedině s pracovním povolením. To nyní odpadne. "Chceme využít pádu těchto bariér," řekl LN generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.
Firma půjde na německý a rakouský trh hlavně s tunelářskými technologiemi. "Portfolio tunelářských prací je v Německu a Rakousku mnohonásobně větší než v České republice. Hodně se tam dobudovává železniční i silniční síť," říká Pilát s tím, že firma už podala nabídky v několika veřejných soutěžích. Metrostav v Česku razí například pražský tunel Blanka. Na začátku se bude Metrostav Deutschland soustředit v německých zemích hlavně na marketing, hlavní jádro zůstane v Česku. Zda bude firma využívat vlastní pracovní sílu, nebo sáhne i k náboru místních pracovníků, se rozhodne až podle konkrétní zakázky. Společnost Metrostav vyhledává aktivity na zahraničních trzích už delší dobu.
Například na Islandu postavila dva silniční tunely, daří se jí získávat zakázky i ve Finsku, kde provedla ražbu přístupových tunelů helsinské podzemní dráhy. Další veřejnou zakázku na ražbu dvou jednokolejných tunelů metra zde získal Metrostav letos v únoru, a to ve sdružení s tamější společností Destia OY. Firma se hodlá ucházet také o polské tendry, kde se investice do dopravní infrastruktury nezmrazily jako u nás. "V Česku bude tak maximálně jedna veřejná soutěž, což je v porovnání s ostatními zeměmi strašně málo," vysvětluje Pilát.
Přesto se zatím zahraniční aktivity stavební firmy na celkovém objemu práce podílejí jen několika procenty. "Má to spíš jiné výhody, než jsou příjmy z těchto zakázek. Jde o to, abychom udrželi personál ve specializovaných technologiích a neztratili kapacity," dodává šéf Metrostavu.

5.4.2011, Lidové noviny, Kamila Jušková


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy