RM-SYSTÉM»Události»Zakázka pro českou armádu Tatře pomohla

Zakázka pro českou armádu Tatře pomohla

15.11.2010 10:31
"Byl to skutečně rok zápasu o přežití. A Tatra přežila," píše se ve výroční zprávě automobilky za loňský rok. Právě dodávky zbývajících vozů pro armádu udržely automobilku v chodu. I tak ale musela během krize propustit většinu zaměstnanců a propadla se do hlubokých ztrát.

"Nebylo by pravdou říct, že zakázka umožnila přežití Tatry," tvrdí šéf automobilky Ronald Adams. "V roce 2008 jsme pracovali na celé řadě jiných zakázek. Rozhodně nám to ale pomohlo v roce 2009. Finanční krize zasáhla trh s nákladními vozy a během těch těžkých měsíců nám zakázka pomáhala," dodává s tím, že kontrakt podepsali v nejziskovějším období automobilky a nemohli tušit, že globální krize přijde.

Pro Tatru byl kontrakt na vozy za 2,6 miliardy korun největší zakázkou posledních let, od začátku ale ohrožoval dobré jméno automobilky. Otázky vzbuzovalo především to, že zakázka byla vypsána bez výběrového řízení. Navíc ministerstvu vnitra nevadilo, že převodovky do vozů dodá francouzský Renault a ne česká Praga. V roce 2008 si pak tehdejší ministryně obrany Vlasta Parkanová nechala vypracovat audit, protože vyšlo najevo, že Tatra v souvislosti se zakázkou zaplatila 27 milionů korun bývalému vojáku Pavlu Stoškovi. První dodané vozy nebyly navíc ve stoprocentní kondici a musely se pro armádu ještě vylepšovat.

Tatra ale nežije jen touto armádní zakázkou. Je to jedna z nejstarších dosud fungujících automobilek světa. První osobní vůz vyrobila v roce 1897, první nákladní pak o rok později. Osobní vozy již nevyrábí ale v oblasti nákladních vozů si vydobyla na globálních trzích svou pozici. Tatra se specializuje na vozy s relativně složitými podvozky, které se uplatní zejména v terénu. V daném segmentu pak konkurence není tak drtivá jako například v případě silničních tahačů.

"Naším důležitým trhem zůstává Indie, podíl Austrálie také roste kvůli růstu tamního těžebního sektoru. Do Brazílie bychom měli příští rok dodat prvních sto vozů a chceme odtud expandovat na další jihoamerické trhy," popisuje Adams aktuální situaci. V Indii pomáhá jak tradiční přítomnost Tatry na trhu, tak spolumajitel automobilky Ind Ravinder Kumar Rishi. Dále firma prodává v jihovýchodní Asii a dodává i armádám na Blízkém východě.

Ve spolupráci s americkým výrobcem nákladních vozů Navistar připravuje novou modelovou řadu pro kanadský, jihoafrický a izraelský trh. Tatra bude pro nový vůz dodávat podvozky.

Tatra nyní hledá cesty, jak dále snížit náklady. Uvažuje se o tom, že by se přímo v Kopřivnici vyrábělo jen to, co dělá Tatru Tatrou, tedy podvozky. Motory, převodovky i kabiny by se kupovaly u jiných výrobců.

15.11.2010, Roman Šitner, Hospodářské noviny


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy