RM-SYSTÉM»Události»Billboardová válka o Mittal

Billboardová válka o Mittal

17.03.2010 10:25
Drobní akcionáři největší ostravské hutní firmy parodují oficiální reklamy společnosti

Ostrava - Boj o miliardové zisky ostravské společnosti ArcelorMittal Ostrava se přenesl doslova a do písmene do ulic. Drobní akcionáři firmy, kteří už mnoho let protestují proti tomu, že společnost nevyplácí žádné dividendy a své zisky půjčuje na nízký úrok dalším firmám patřícím jednomu z nejbohatších lidí planety, indickému miliardáři Lakshmi Mittalovi.

„Chceme upozornit nejen na to, že ekologické investice měly být dříve, že do nich firma šla až v okamžiku, kdy k tomu firmu donutily zákony, ale i na to, že společnost místo toho, aby s penězi hospodařila s péčí řádného hospodáře a peníze investovala do svého rozvoje, když už je nechtěla vyplácet na dividendách, raději je půjčovala spřízněným firmám," vysvětlil důvody, které minoritní akcionáře k vyvěšení billboardů vedly, jeden z nich, Petr Červenka.

O právo na peníze ze zisku firmy, který by měl být i podle stanov rozdělen v dividendách, bojují drobní akcionáři už několik let. Dlouho byly jejich jedinými kolbišti jen zasedací místnosti valných hromad společnosti, kde je ale management firmy většinou jen odbýval. Zasedání valné hromady se tak stávalo místem, kde bylo, i díky množství akcií vlastněných oběma znepřátelenými skupinami, o výsledku předem rozhodnuto. Dividendy se nevyplácely a firma držela miliardy korun na svých účtech, případně je půjčovala za velice výhodných podmínek dalším společnostem, které patřily do sféry vlivu svého majoritního majitele. Až letošní rok znamenal obrat v ustáleném vývoji. Drobným akcionářům se povedlo přesvědčit Krajský soud v Ostravě, že jsou v průběhu valných hromad kráceni na svých právech a soudce Petr Hampel rozhodl o zneplatnění výsledku valné hromady z jara loňského roku.

Své rozhodnutí soudce opřel, kromě porušování zákonů ze strany firemního managementu, i o fakt, že společnost při rozhodování o tom, co se bude se zisky firmy dít, nepostupovala podle svých vlastních stanov. Ty říkají, že vyplácení dividend patří k hlavním cílům při rozhodování o tom, co se s penězi stane. Drobní akcionáři reagovali i na reklamní kampaň ostravské firmy, která na billboardech s vyobrazením luxující ženy oznamovala velkým písmem „ODPRAŠUJEME". Kampaň souvisela se zahájením výstavby odprášení aglomerace, které by mělo snížit množství prachu vypouštěné v této části závodu až o padesát procent.
Akcionáři na svém billboardu přidali k prachu i fotografii bankovek, které se podle jejich mínění až příliš snadno dostávají z vlivu ostravské firmy.

„Na billboardy jsme se složili sami," dokončil Petr Červenka. „Chceme upozornit nejen na to, že ekologické investice měly být dříve, ne až když k tomu firmu donutily zákony." Petr Červenka, minoritní akcionář

 

17.3.2010, Darek Štalmach, Regionální mutace| Mladá fronta DNES - severni Morava a Slezsko

 


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy