RM-SYSTÉM»Události»Vlastníci musí dát Tatru do zástavy bankám
Vlastníci musí dát Tatru do zástavy bankám

Akcionáři kopřivnické automobilky Tatra jsou nuceni dát celý podnik bankám do zástavy. Koncem března se uskuteční valná hromada, která má tento krok schválit.
Důvod? Úvěrující banky, jimiž jsou podle dostupných informací domácí ČSOB a francouzský Calyon, žádají vyšší garance na své úvěry. Calyon už dnes má v zástavě nemovitosti Tatry a akcie jejích dceřiných společností.
„Podobně jako řada jiných firem v této obtížné době jsme museli uzavřít s bankami nové smlouvy. Jejich součástí je i zástava podniku," potvrdil generální ředitel a minoritní akcionář Tatry Ronald Adams v emailovém rozhovoru s HN.
Podle Adamse Tatře z původně 1,9 miliardového úvěru od bank zbývá uhradit něco přes miliardu korun. Ředitel zdůrazňuje, že automobilka své dluhy vůči bankám i přes potíže způsobené krizí, platí včas: „Nikdy jsme se neopozdili a nevidíme důvod, proč bychom neměli i nadále splácet podle harmonogramu." To ale neznamená, že Tatra nemá s financováním problémy. Už na jaře loňského roku upozornila firma KPMG, která ověřovala účetní uzávěrku z roku 2008, že společnost „nedisponuje dostatečným objemem likvidních aktiv, aby byla schopna zajistit včasnou úhradu závazků". Podle KPMG bez nových úvěrových smluv „existuje významná nejistota", že bude firma schopna pokračovat v činnosti.
Valná hromada zástavu podniku bankám nepochybně povolí. Tatru bezpečně kontroluje společnost Tatra Holdings (nejsilnější podíl v ní má indická Vectra, dále americký investor Sam Eyde a belgická KBC), ostatní akcionáři drží jen něco přes osm procent.
Tatra zatím nezveřejnila žádné informace o hospodaření za loňský rok. Nebude čím se chlubit. Už v roce 2008 výsledky Tatry srazila silná koruna a vzápětí ji postihl globální pád trhu s nákladními auty. Za předloňský rok konsolidovaná ztráta převyšuje 700 milionů korun. Loni automobilce údajně klesly tržby z necelých šesti miliard korun o polovinu. „Nesdělujeme výsledky, dokud není hotový audit. Ale samozřejmě pro nás loňský rok bude ztrátový," uvedl Adams. Pověsti o údajně půlmiliardové ztrátě, kterou prý za loňský rok automobilka vykáže, Adams nekomentoval.
Nejbližší vyhlídky nejsou příznivé: „Objednávky na první pololetí jsou stálé malé," potvrzuje Adams. V závěru loňského roku Tatra přitom předala poslední tři desítky terénních vozů, jež byly součástí velkého kontraktu na 588 aut za 2,7 miliardy korun pro českou armádu. Dodávky pro Tatru v krizi znamenaly jistotu. Poptávka po civilní produkci, těžkých vozech hlavně pro stavební a těžařské společnosti, je stále nízká. A nezvedne se, dokud neožije investiční aktivita. „Stále si však myslím, že jsme schopni letos vyrobit 1500 vozů, a že letošní rok bude lepší než minulý," doufá Adams. „Budeme ziskoví, už v prosinci a v lednu jsme malý zisk zaznamenali," dodal.
Od prvního dubna začnou dělníci v Tatře opět naplno pracovat. Posledních pět měsíců podnik jede jen na 80 procent, výroba běží tři dny v týdnu v desetihodinových směnách. Odstávky trvají už víc než rok, loni v některých měsících provoz běžel jen tři týdny. Tatra také propustila 1400 lidí - přes polovinu zaměstnanců.
Adams si hodně slibuje od spolupráce s americkou korporací Navistar. S její vojenskou divizí Tatra vyvíjí nový typ nákladního auta. „Spolupráce postupuje velmi rychle. První dva společné vozy, nesoucí značku Navistaru i Tatry, jsou hotové. Vystavíme je na světovém veletrhu Eurosatory v červnu v Paříži." Kromě toho se prý nadějně vyvíjí jednání o kontraktu pro armádu Spojených arabských emirátů. „Nejhorší je za námi, devastující krizi jsme překonali," tvrdí Adams.
Podobně vidí budoucnost Pavel Baroň, šéf odborů Tatry, který zasedá v dozorčí radě: „Podle výsledků za leden a únor je na tom Tatra už celkem dobře, stejně tak dceřiné firmy. Slévárna přibírá lidi, i mateřská Tatra stahuje některé dříve propuštěné zaměstnance zpátky do výroby." Adams i Baroň se shodují, že první pololetí bude v Tatře těžké, skutečné oživení poptávky přijde nejdřív ve druhé půli roku.
Tatra v bodech:
Automobilku s bohatou historií v loňském roce výrazně poznamenala krize
Historie
Tatra se vzhledem ke svému datu založení v roce 1850 řadí mezi nejstarší automobilky světa. První auto vyrobila již v roce 1897. S výrobou kočárů ale začala již v roce 1850. za pozdější slávu automobilky je odpovědný konstruktér Hans ledwinka, který ve firmě pracoval 48 let.
Výroba:
Ještě v 80. letech vyráběla tatra 15 tisíc vozů ročně. Pak se trh zhroutil a až před dvěma lety se tatra dostala ke třem tisícům. loni vyrobila tisíc vozů.
Krize
Na automobilku tatra tvrdě dopadla krize. Půlka ze 4400 zaměstnanců musela firmu opustit. výroba v loňském roce spadla téměř na třetinu úrovně roku 2007.
15.3.2010, Zuzana Kubátová, Roman Šitner, Hosposdářské noviny
RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.
Další zprávy
- TATRA, a.s. - Zápis o insolvenci v obchodním rejstříku (28.05.2014 15:06)
- TATRA, a.s. - Zápis v obchodním rejstříku, vyrozumění o vydražení majetku+LV (18.04.2013 10:13)
- Podnik Tatra, a.s., IČ: 45193444, byl dnes vydražen v sídle EÚ Cheb (15.03.2013 11:07)
- Vyřazení emise TATRA, a.s., ISIN: CS0005018456 ze segementu EasyClick (26.02.2013 09:54)
- TATRA, a.s. - Zápis o exekuci v obchodním rejstříku (20.02.2013 15:20)