RM-SYSTÉM»Události»VW stěhuje provoz z Martina do Bosny

VW stěhuje provoz z Martina do Bosny

05.08.2008 00:00
Největší evropská automobilka Volkswagen (VW) chce přesunout část své výroby brzdových komponentů ze slovenského Martina do závodu v bosenském Sarajevu.

»Správní rada sarajevské pobočky Volkswagenu má 27. srpna rozhodnout o přestěhování provozu ze Slovenska do Sarajeva. Nový provoz zaměstná 600 až 700 lidí,« řekl včera v Sarajevu Nihad Imamovic, šéf společnosti ASA Holding, která je výrobcem automobilových komponentů a oficiálním dealerem vozů VW v Bosně.

Zprávu, kterou včera přinesly agentury Reuters a ČTK, uvedla internetová televize tn.cz titulkem »Volkswagen končí na Slovensku. Prchá do Bosny«. To vzbudilo rozruch. »Myslím, že to je kachna, o ničem takovém nevím,« reagoval na zprávu mluvčí mladoboleslavské firmy Škoda Auto Jaroslav Černý. Ještě včera odpoledne se ukázalo, že měl pravdu.

»Informace o tom, že Volkswagen přesune svou výrobu z bratislavského závodu do Bosny, se nezakládají na pravdě. VW v Bratislavě zcela jistě nekončí,« řekla včera HN mluvčí Volkswagenu Slovakia Daniela Rutsch. Její vyjádření doplnil Vedran Peršič, mluvčí bosenské firmy ASA Holding.

»Jde o přestěhování jedné linky na výrobu součástek brzdových systémů ze Slovenska do Bosny. Je to projekt, který má podporu bosenské vlády. Volkswagen o něm má definitivně rozhodnout na konci srpna. Linka by měla být součástí bývalé velké továrny koncernu VW ve Vogošči v Sarajevu, kde je dosud jen montážní linka automobilů koncernu Volkswagen, tedy pro modely VW, Škoda a Audi. V továr
Největší evropská automobilka Volkswagen (VW) chce přesunout část své výroby brzdových komponentů ze slovenského Martina do závodu v bosenském Sarajevu.

»Správní rada sarajevské pobočky Volkswagenu má 27. srpna rozhodnout o přestěhování provozu ze Slovenska do Sarajeva. Nový provoz zaměstná 600 až 700 lidí,« řekl včera v Sarajevu Nihad Imamovic, šéf společnosti ASA Holding, která je výrobcem automobilových komponentů a oficiálním dealerem vozů VW v Bosně.

Zprávu, kterou včera přinesly agentury Reuters a ČTK, uvedla internetová televize tn.cz titulkem »Volkswagen končí na Slovensku. Prchá do Bosny«. To vzbudilo rozruch. »Myslím, že to je kachna, o ničem takovém nevím,« reagoval na zprávu mluvčí mladoboleslavské firmy Škoda Auto Jaroslav Černý. Ještě včera odpoledne se ukázalo, že měl pravdu.

»Informace o tom, že Volkswagen přesune svou výrobu z bratislavského závodu do Bosny, se nezakládají na pravdě. VW v Bratislavě zcela jistě nekončí,« řekla včera HN mluvčí Volkswagenu Slovakia Daniela Rutsch. Její vyjádření doplnil Vedran Peršič, mluvčí bosenské firmy ASA Holding.

»Jde o přestěhování jedné linky na výrobu součástek brzdových systémů ze Slovenska do Bosny. Je to projekt, který má podporu bosenské vlády. Volkswagen o něm má definitivně rozhodnout na konci srpna. Linka by měla být součástí bývalé velké továrny koncernu VW ve Vogošči v Sarajevu, kde je dosud jen montážní linka automobilů koncernu Volkswagen, tedy pro modely VW, Škoda a Audi. V továrně je doposud zaměstnáno 350 lidí,« uvedl pro HN Peršič.

V bývalé továrně VW, která je z velké části stále hromadou trosek, má 58 procent VW a 32 procent firma Prevent, která patří právě pod ASA Holding. Prevent, stoprocentně soukromá firma, vyrábí kožené autopotahy pro celý koncern VW. V Bosně zaměstnává 2500 lidí a chce navázat na starou tradici výroby aut, která skončila vypuknutím války v roce 1991.

V Martině dosud Volkswagen vyrábí díly pro převodovky, přírubové hřídele, synchronní kroužky, brzdové bubny a brzdové kotouče. Tyto díly se používají ve vozech značek VW, Audi, Škoda a Porsche. Které produkty se přesunou do Bosny, zatím není rozhodnuto.

Koncern již delší dobu zvažuje možnost přesunout z Bratislavy do Martina i montáž převodovek. V bratislavském závodě se kompletují již čtrnáctým rokem, dosud se jich vyrobily více než čtyři miliony, z toho loni 377 tisíc.

Na Slovensku působí koncern Volkswagen prostřednictvím své dceřiné společnosti Volkswagen Slovakia, která je výrobním podnikem v Bratislavě. Kompletní montáž vozů značky VW i výroba některých komponentů zde byla zahájena v roce 1991. V současnosti se v Bratislavě vyrábějí čtyři modely, a to Volkswagen Touareg, Audi Q7, Porsche Cayenne a Škoda Octavia. Výrobu autokomponentů začal německý koncern v roce 2000 přesunovat do závodu v Martině, o rok později s touto produkcí v bratislavském závodě zcela skončil. V současnosti se v Bratislavě už jen montují převodovky.

5.8.2008, Martin Ehl, Vladislav Doktor, Vladimír Kaláb, Hospodářské noviny

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy