RM-SYSTÉM»Události»VW chce do čela - postaví továrnu v USA

VW chce do čela - postaví továrnu v USA

15.07.2008 00:00
Dozorčí rada německého koncernu dnes volí mezi třemi americkými státy * První vůz má vyjet již v roce 2010.

Který z těchto tří amerických států je nejvhodnější lokalitou pro novou továrnu - Alabama, Tennessee nebo Michigan? Odpověď na tuto otázku bude dnes hledat dozorčí rada koncernu Volkswagen (VW).

Volba, kterou učiní, má pro firmu velký význam: produkce v zámoří jí má pomoci nejen vyrovnat ztráty na tamním trhu, ale také katapultovat celý koncern na světovou špičku.

Je doba vhodná pro útok?
Současný vývoj na americkém trhu přitom není právě nejlepší. V červnu se prodej aut v USA propadl o 18 procent, celkově se podle odhadů společnosti J. D. Power bude jednat o nejslabší rok (co se týče odbytu) za posledních třináct let.

Důvodem je jednak vysoká cena ropy, zadruhé rostoucí spořivost Američanů způsobená hypoteční krizí. Podle expertů se ale přesto jedná o vhodnou dobu investovat. »Je to nejlepší chvíle zaútočit. Nyní se dají zavedené struktury na trhu dobře prolomit,« řekl deníku Handelsblatt Christoph Stürmer z výzkumné firmy Global Insight.

Do nové továrny by největší evropská automobilka chtěla investovat zhruba 600 milionů eur, další prostředky zřejmě obdrží jako subvenci ze strany USA. Velké šance má podle německých médií především Alabama, kde mají své továrny také konkurenti Honda, Hyundai a německý Daimler. Ten již patnáct let v blízkosti městečka Tuscaloosa vyrábí sportovní terénní vozy a kombíky. Výhodou Alabamy navíc je, že
Dozorčí rada německého koncernu dnes volí mezi třemi americkými státy * První vůz má vyjet již v roce 2010.

Který z těchto tří amerických států je nejvhodnější lokalitou pro novou továrnu - Alabama, Tennessee nebo Michigan? Odpověď na tuto otázku bude dnes hledat dozorčí rada koncernu Volkswagen (VW).

Volba, kterou učiní, má pro firmu velký význam: produkce v zámoří jí má pomoci nejen vyrovnat ztráty na tamním trhu, ale také katapultovat celý koncern na světovou špičku.

Je doba vhodná pro útok?
Současný vývoj na americkém trhu přitom není právě nejlepší. V červnu se prodej aut v USA propadl o 18 procent, celkově se podle odhadů společnosti J. D. Power bude jednat o nejslabší rok (co se týče odbytu) za posledních třináct let.

Důvodem je jednak vysoká cena ropy, zadruhé rostoucí spořivost Američanů způsobená hypoteční krizí. Podle expertů se ale přesto jedná o vhodnou dobu investovat. »Je to nejlepší chvíle zaútočit. Nyní se dají zavedené struktury na trhu dobře prolomit,« řekl deníku Handelsblatt Christoph Stürmer z výzkumné firmy Global Insight.

Do nové továrny by největší evropská automobilka chtěla investovat zhruba 600 milionů eur, další prostředky zřejmě obdrží jako subvenci ze strany USA. Velké šance má podle německých médií především Alabama, kde mají své továrny také konkurenti Honda, Hyundai a německý Daimler. Ten již patnáct let v blízkosti městečka Tuscaloosa vyrábí sportovní terénní vozy a kombíky. Výhodou Alabamy navíc je, že se zde pracovníci nesdružují v odborech, jak je tomu v Michiganu.

Rozjet výrobu by VW chtěl co nejdříve, první vůz by z montážní linky měl sjet již v roce 2010. V první fázi by se vyrábělo kolem 150 000 aut ročně, posléze by se kapacita měla zvýšit až na 300 000. Možné navíc je, že by se v továrně vyráběly i vozy sesterské automobilky Audi. Rozhodnutí ale ještě nepadlo, Audi totiž zvažuje i postavení vlastní výrobny. »Varianta vlastní továrny je stále ještě aktuální, stejně tak jako výroba u VW. Rozhodnout by se o tom mělo na jaře příštího roku,« řekl deníku Handelsblatt Rupert Stadler, šéf Audi.

Díky zahájení výroby v USA, do níž by 70 procent součástek mělo pocházet od místních dodavatelů (a tedy být placeno dolary), by se VW měl na tamním trhu konečně dostat do zisku.

Směr zisk a Japonci
Nyní zde firma podle odhadů expertů dosahuje ztráty kolem 250 milionů eur ročně, slabý dolar situaci ještě zhoršuje. Do roku 2018 by se pak odbyt v zámoří měl zečtyřnásobit na 800 000 prodaných aut. Zda se tím podaří zároveň splnit cíle šéfa koncernu Martina Winterkorna, alespoň zčásti dohnat světovou jedničku Toyotu, je otázkou. Japonci již nyní v USA prodávají tři miliony aut ročně, i oni navíc plánují výstavbu nové továrny.

Současná krize ovšem doléhá i na asijské automobilky, které v posledních letech na americkém trhu posílily a zatlačily domácí konkurenty General Motors či Ford. Prodeje Toyoty v červnu klesly o celých 21 %. Podobně, i když ne tak dramaticky, jsou na tom hlavní evropští konkurenti VW.

Mnichovské BMW, jež v USA prodává zhruba pětinu svých vozů, odbyt v červnu klesl o 11 procent, celkově za první pololetí pak o čtyři procenta. Důvodem tohoto relativně malého poklesu je popularita modelu Mini, který alespoň zčásti vykompenzoval nezájem o ostatní modely BMW. Obdobně profitoval z poptávky po malých a úsporných autech Daimler. Zatímco prodej klasické limuzíny značky Mercedes stagnoval, model malého vozu Smart šel na odbyt velmi dobře.

15.7.2008, Barbara Bublíková, Hospodářské noviny

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy