RM-SYSTÉM»Události»Nový »Lex Volkswagen« rozlítil Brusel

Nový »Lex Volkswagen« rozlítil Brusel

28.05.2008 00:00
Německá vláda včera schválila revidovanou verzi 48 let starého zákona o Volkswagenu, který má automobilku chránit před nepřátelským převzetím. Svým rozhodnutím nejenže vrazila další klín mezi hlavní akcionáře koncernu -spolkovou zemi Dolní Sasko a automobilku Porsche - ale zároveň si vysloužila i ostrou kritiku a hrozby Bruselu.

Přestože totiž zákon přezdívaný »Lex Volkswagen« musí ještě definitivně posvětit parlament, evropský komisař pro vnitřní trh a služby Charlie McCreevy by jej očividně nejraději smetl ze stolu již nyní.

»Vše nasvědčuje tomu, že nám zřejmě nezbude nic jiného než opět vyrazit před Evropský soudní dvůr,« řekl včera agentuře Dow Jones McCreevyho mluvčí Oliver Drewes. »Pokud bude zákon schválen v nynější podobě, je to jasné nerespektování soudního rozhodnutí,« dodal.

Německo bylo nuceno zákon změnit, protože Evropský soudní dvůr loni dospěl k závěru, že brání volnému pohybu kapitálu, a porušuje tak pravidla Evropské unie. Ani nová verze však neodstranila všechny sporné body, a proto Brusel hrozí dalším soudem.

Smyslem zákona z roku 1960 původně bylo chránit největší evropskou automobilku před nepřátelským převzetím. Jedním z ustanovení proto bylo například omezení hlasovacích práv na 20 procent bez ohledu na to, kolik akcií skutečně podílník vlastní. V této podobě legislativa nahrávala do karet především Spolkové zemi Dolní Sasko, která může blokovat veškerá důležitá rozhodnutí. Kromě tohoto bodu vadily evropskému soudu ještě dal
Německá vláda včera schválila revidovanou verzi 48 let starého zákona o Volkswagenu, který má automobilku chránit před nepřátelským převzetím. Svým rozhodnutím nejenže vrazila další klín mezi hlavní akcionáře koncernu -spolkovou zemi Dolní Sasko a automobilku Porsche - ale zároveň si vysloužila i ostrou kritiku a hrozby Bruselu.

Přestože totiž zákon přezdívaný »Lex Volkswagen« musí ještě definitivně posvětit parlament, evropský komisař pro vnitřní trh a služby Charlie McCreevy by jej očividně nejraději smetl ze stolu již nyní.

»Vše nasvědčuje tomu, že nám zřejmě nezbude nic jiného než opět vyrazit před Evropský soudní dvůr,« řekl včera agentuře Dow Jones McCreevyho mluvčí Oliver Drewes. »Pokud bude zákon schválen v nynější podobě, je to jasné nerespektování soudního rozhodnutí,« dodal.

Německo bylo nuceno zákon změnit, protože Evropský soudní dvůr loni dospěl k závěru, že brání volnému pohybu kapitálu, a porušuje tak pravidla Evropské unie. Ani nová verze však neodstranila všechny sporné body, a proto Brusel hrozí dalším soudem.

Smyslem zákona z roku 1960 původně bylo chránit největší evropskou automobilku před nepřátelským převzetím. Jedním z ustanovení proto bylo například omezení hlasovacích práv na 20 procent bez ohledu na to, kolik akcií skutečně podílník vlastní. V této podobě legislativa nahrávala do karet především Spolkové zemi Dolní Sasko, která může blokovat veškerá důležitá rozhodnutí. Kromě tohoto bodu vadily evropskému soudu ještě další dva - skutečnost, že si spolkový stát a Dolní Sasko každý v dozorčí radě nárokovaly dva zástupce, a ustanovení, že pro schválení důležitých rozhodnutí je zapotřebí 80procentní většina.

Právě poslední zmíněné ustanovení přitom zůstalo zachováno i v nové verzi zákona, což opět nahrává Dolnímu Sasku. Země, která ve Volkswagenu drží 20,1 procenta, tak může de facto cokoliv vetovat, a to přesto, že největším akcionářem je automobilka Porsche. Ta nyní vlastní již 30,6 procenta akcií VW a nejpozději letos na podzim by chtěla mít dokonce většinu.

Argumentace německé vlády, proč zákon schválila v této staronové podobě, je jednoduchá. Podle ní Evropský soudní dvůr jednoznačně nestanovil, zda jsou jednotlivé napadené body protiprávní samy o sobě, nebo v kombinaci. McCreevy přitom německou vládu již v dubnu písemně varoval, že plánované změny nejsou dostatečné a že je třeba ustanovení o blokační menšině zrušit.

Proti zákonu je také největší akcionář Porsche. Výrobce sportovních vozů ze Stuttgartu včera oznámil, že již podal žalobu, v níž usiluje o zrušení celého zákona.

Koncern Volkswagen, do něhož patří také česká Škoda Auto, chce do roku 2011 zvýšit prodej aut na osm milionů kusů ročně.

28.5.2008, Barbara Bublíková, Hospodářské noviny

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy