RM-SYSTÉM»Události»Microsoft vzdal bitvu o převzetí Yahoo!

Microsoft vzdal bitvu o převzetí Yahoo!

05.05.2008 00:00
Americký softwarový gigant Microsoft ukončil jednání s internetovým portálem Yahoo! a v noci na neděli stáhl svou nabídku na jeho převzetí. Oběma zúčastněným stranám se totiž nepodařilo dohodnout se na prodejní ceně za Yahoo!

Microsoft, který v současnosti drží v Yahoo! zhruba třetinový podíl, nabídl počátkem února téměř 45 miliard dolarů (zhruba 777 miliard korun) za jeho úplné odkoupení. Nabídku v přepočtu 31 dolarů za akcii však management Yahoo! označil za značně podhodnocenou a odmítl ji se vzkazem, že očekává alespoň 37 dolarů za akcii.

Minulý týden Microsoft svou nabídku »osladil« o dva dolary za akcii a byl tak ochoten nabídnout 47,5 miliardy dolarů. I tato nabídka ale byla pro Yahoo!, druhý největší internetový vyhledávač a nejstarší portál vůbec, příliš nízká a neakceptoval ji. Microsoft už výš nešel. »Jsme přesvědčeni, že ekonomické požadavky Yahoo! jsou nesmyslné,« komentoval situaci šéf Microsoftu Steve Ballmer. »Bylo v nejlepším zájmu zaměstnanců, akcionářů a dalších investorů Microsoftu nabídku stáhnout,« dodal.

Naopak výkonný šéf Yahoo! Jerry Yang nadále tvrdí, že nabídnutá suma byla příliš nízká. On sám by ji viděl zhruba o pětinu výš.

Boj o internetovou reklamu
Microsoftu, který podle agentury Bloomberg vykázal za letošní první čtvrtletí v internetovém byznysu ztrátu 228 milionů dolarů, se tak prozatím vzdálila šance na důstojnější postavení v oblasti internetové reklamy, kde je naprostou jedničkou internetový vyhledávač Google
Americký softwarový gigant Microsoft ukončil jednání s internetovým portálem Yahoo! a v noci na neděli stáhl svou nabídku na jeho převzetí. Oběma zúčastněným stranám se totiž nepodařilo dohodnout se na prodejní ceně za Yahoo!

Microsoft, který v současnosti drží v Yahoo! zhruba třetinový podíl, nabídl počátkem února téměř 45 miliard dolarů (zhruba 777 miliard korun) za jeho úplné odkoupení. Nabídku v přepočtu 31 dolarů za akcii však management Yahoo! označil za značně podhodnocenou a odmítl ji se vzkazem, že očekává alespoň 37 dolarů za akcii.

Minulý týden Microsoft svou nabídku »osladil« o dva dolary za akcii a byl tak ochoten nabídnout 47,5 miliardy dolarů. I tato nabídka ale byla pro Yahoo!, druhý největší internetový vyhledávač a nejstarší portál vůbec, příliš nízká a neakceptoval ji. Microsoft už výš nešel. »Jsme přesvědčeni, že ekonomické požadavky Yahoo! jsou nesmyslné,« komentoval situaci šéf Microsoftu Steve Ballmer. »Bylo v nejlepším zájmu zaměstnanců, akcionářů a dalších investorů Microsoftu nabídku stáhnout,« dodal.

Naopak výkonný šéf Yahoo! Jerry Yang nadále tvrdí, že nabídnutá suma byla příliš nízká. On sám by ji viděl zhruba o pětinu výš.

Boj o internetovou reklamu
Microsoftu, který podle agentury Bloomberg vykázal za letošní první čtvrtletí v internetovém byznysu ztrátu 228 milionů dolarů, se tak prozatím vzdálila šance na důstojnější postavení v oblasti internetové reklamy, kde je naprostou jedničkou internetový vyhledávač Google. Ten ovládá 66 procent trhu a Microsoft pro něj se svými čtyřmi procenty nepředstavuje žádnou hrozbu. Ovládnutí Yahoo! by Microsoftu přineslo dalších 13 procent trhu.

Podle analytičky Laury Martinové ze společnosti Soleil Securities se odmítnutí Microsoftu nebude líbit především akcionářům Yahoo! a pravděpodobně dojde i k soudnímu procesu. Martinová se domnívá, že vedení Yahoo! při svém rozhodování upřednostnilo zaměstnance před akcionáři. »Nabídku Microsoftu považuji v souvislosti se slábnoucí ekonomikou za férovou,« řekla Martinová.

Dohoda Yahoo! s Googlem
Podle slov šéfa Microsoftu Steva Ballmera stojí za stažením nabídky i diskutované partnerství Yahoo! se společností Google. O dohodě, která umožní Yahoo! využívat reklamní systém Googlu k prodeji reklamy, se má rozhodnout už tento týden.

Přestože Microsoft jeden čas zvažoval, zda nepřistoupí k nepřátelskému převzetí Yahoo!, Ballmer nakonec potvrdil mínění většiny analytiků a do tohoto kroku se nepustil. Podle analytiků ale není zcela vyloučeno, že Microsoft časem přijde s novou nabídkou na převzetí Yahoo!. Pokud by Microsoft současné požadavky Yahoo! vyslyšel a zaplatil za firmu 56 miliard dolarů, stala by se tato akvizice jedním z největších obchodů internetové historie.

Yahoo! v minulosti usilovala o spojení se společností AOL, která patří skupině Tim Warner. Ve hře o portál se objevilo i jméno amerického miliardáře Ruperta Murdocha. Slavný mediální magnát ale spekulace, že má jeho News Corporation o Yahoo! zájem, popřel.

5.5.2008, Jana Horká, Hospodářské noviny

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy