RM-SYSTÉM»Události»Microsoft chce kralovat webu

Microsoft chce kralovat webu

28.04.2008 00:00
Microsoft chytla nákupní horečka. Chvíli poté, co Bill Gates odešel věnovat se charitě, začíná jeho nástupce Steve Ballmer tažení za příjmy z internetové reklamy, které si mezi sebou zatím dělí hlavně konkurenční Google a Yahoo!.

Teď se navíc podle informací HN americký gigant zahleděl i do tuzemské portálové jedničky Seznam.cz, která by podle spekulací měla být na prodej za 16 miliard korun.

Ačkoliv je Microsoft největším světovým vývojářem software, na internetu stále zaostává. Ballmer se rozhodl posílit pozice i v této oblasti a již od začátku roku vede boj o převzetí internetového portálu Yahoo!. Za jeden z nejstarších portálů na internetu nabízel v únoru 45 miliard dolarů (přibližně 720 miliard korun), vedení Yahoo! to však přišlo málo.

Tlak se stupňuje
Současná nabídka je už ale nižší, nyní již jen 41 miliard dolarů (656 miliard korun). Microsoft zároveň stále stupňuje tlak, protože tržní podíl Yahoo! potřebuje k dosažení svého cíle - stát se během tří až pěti let jedním ze dvou největších světových hráčů na poli internetové reklamy.

Podíl Googlu na trhu však stále roste a ve vyhledávání měl na konci minulého roku více než šedesát procent trhu. Navíc už kromě e-mailu nabízí svým uživatelům online kancelářský balík, který zastane základní služby stejně jako Office od Microsoftu, ale je zdarma.

Spojím se i s ďáblem
Na začátku dubna tak poslal šéf Microsoftu Steve Ballmer vzdorujícím manažerům Yahoo! ultimátum: »Do tří týdnů se rozh
Microsoft chytla nákupní horečka. Chvíli poté, co Bill Gates odešel věnovat se charitě, začíná jeho nástupce Steve Ballmer tažení za příjmy z internetové reklamy, které si mezi sebou zatím dělí hlavně konkurenční Google a Yahoo!.

Teď se navíc podle informací HN americký gigant zahleděl i do tuzemské portálové jedničky Seznam.cz, která by podle spekulací měla být na prodej za 16 miliard korun.

Ačkoliv je Microsoft největším světovým vývojářem software, na internetu stále zaostává. Ballmer se rozhodl posílit pozice i v této oblasti a již od začátku roku vede boj o převzetí internetového portálu Yahoo!. Za jeden z nejstarších portálů na internetu nabízel v únoru 45 miliard dolarů (přibližně 720 miliard korun), vedení Yahoo! to však přišlo málo.

Tlak se stupňuje
Současná nabídka je už ale nižší, nyní již jen 41 miliard dolarů (656 miliard korun). Microsoft zároveň stále stupňuje tlak, protože tržní podíl Yahoo! potřebuje k dosažení svého cíle - stát se během tří až pěti let jedním ze dvou největších světových hráčů na poli internetové reklamy.

Podíl Googlu na trhu však stále roste a ve vyhledávání měl na konci minulého roku více než šedesát procent trhu. Navíc už kromě e-mailu nabízí svým uživatelům online kancelářský balík, který zastane základní služby stejně jako Office od Microsoftu, ale je zdarma.

Spojím se i s ďáblem
Na začátku dubna tak poslal šéf Microsoftu Steve Ballmer vzdorujícím manažerům Yahoo! ultimátum: »Do tří týdnů se rozhodněte, nebo se připravte na násilné převzetí.« Manažeři Yahoo! ale stále chtějí vyšší cenu, protože podle jejich názoru nabídka neodpovídá hodnotě firmy.

Třítýdenní lhůta vypršela v sobotu, a je pravděpodobné, že Microsoft brzy osloví rovnou akcionáře. Obě firmy spolu v minulých týdnech sice písemně komunikovaly - a hovořili spolu i jejich poradci, vše ale bez výsledku. Pokud tak Ballmer splní hrozbu, může se klidně stát, že cena za Yahoo! bude nakonec nižší, než byl Microsoft původně ochoten zaplatit.

Analytici světových makléřských domů podle agentury Reuters předpokládají, že Microsoft začne s nepřátelským převzetím a dosadí své lidi do vedení portálu, aniž by musel zvyšovat cenu. A to i přesto, že Yahoo! během prvního čtvrtletí meziročně ztrojnásobilo zisk na 8,5 miliardy dolarů.

Kromě ultimáta si totiž Ballmer přizval na pomoc světovou mediální jedničku News Corporation miliardáře Ruperta Murdocha. Podle deníku The New York Times vypadá plán takto: měla by vzniknout nová internetová superfirma, v níž by kromě Yahoo! byl i portál Microsoftu MSN, a Murdoch by jí dal věnem svůj komunitní server MySpace.

Česká spojka Seznam
Země, kde Yahoo! nemá zastoupení, bude ale muset Microsoft řešit pravděpodobně nákupem lokálních hráčů. Tuzemský Seznam se jeví jako ideální možnost - už jen proto, že oba menší portály Centrum a Atlas již skoupili američtí investoři z fondu Warburg Pincus.

I po spojení konkurence však českou jedničkou stále zůstává letos dvanáctiletý Seznam, který denně navštíví 2,1 milionu uživatelů - s očekávanými loňskými tržbami kolem 1,4 miliardy korun a ziskem přes půl miliardy.

Jeho zakladatel a většinový vlastník Ivo Lukačovič však jakékoliv informace o prodeji popírá a považuje je jen za aprílový žert. Do prodeje jej ale tlačí minoritní akcionáři Tiger Four Holding a Miura International.

28.4.2008, Jan Beránek, Zuzana Luňáková, Hospodářské noviny

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy