RM-SYSTÉM»Události»Volkswagen si vyhlíží akvizici v Číně

Volkswagen si vyhlíží akvizici v Číně

09.04.2008 00:00
Největší evropský automobilový koncern Volkswagen (VW), jehož součástí je i tuzemská Škoda Auto, chce výrazně zvýšit výrobu aut v Číně. Zvažuje proto převzetí tamní již existující továrny od některého z konkurentů. Ve svém dnešním vydání to píše německý deník Handelsblatt, kterému to potvrdil šéf VW pro Čínu Winfried Vahland.

»Pokud takové továrny zapadnou do naší strategie, pak je převezmeme,« řekl listu. Jednalo by se přitom o první případ německé automobilky, která se rozhodla v Číně koupit již existující továrnu.

V úvahu podle agentury Reuters připadá například výrobní závod italského koncernu Fiat na východě Číny. Jeho výrobní kapacita činí 60 000 aut, do roku 2010 by ale měla stoupnout na 100 000 vozů.

Volkswagen sám v Číně vyrobí ročně 500 000 aut, a to ve spolupráci s tamními partnery SAIC Motor (největší čínský výrobce aut) a FAW Group.

Definitivní rozhodnutí o tom, zda bude výroba rozšířena prostřednictvím akvizice, by měl německý koncern podle Handelsblattu oznámit ještě v dubnu, pravděpodobně u příležitosti pekingského autosalónu.

Na tomto veletrhu, který začne 20. dubna a patří mezi nejdůležitější akce v oboru, chce Volkswagen podle Vahlanda představit tři světové premiéry. Kromě nového modelu vozu značky Audi chce koncern předvést dva zbrusu nové modely vyvinuté speciálně pro čínský trh.

Oba typy vozů, jejichž prodejní cena by se měla pohybovat v přepočtu zhruba kolem 275 000 korun, by podle manažera měly výrazně posílit
Největší evropský automobilový koncern Volkswagen (VW), jehož součástí je i tuzemská Škoda Auto, chce výrazně zvýšit výrobu aut v Číně. Zvažuje proto převzetí tamní již existující továrny od některého z konkurentů. Ve svém dnešním vydání to píše německý deník Handelsblatt, kterému to potvrdil šéf VW pro Čínu Winfried Vahland.

»Pokud takové továrny zapadnou do naší strategie, pak je převezmeme,« řekl listu. Jednalo by se přitom o první případ německé automobilky, která se rozhodla v Číně koupit již existující továrnu.

V úvahu podle agentury Reuters připadá například výrobní závod italského koncernu Fiat na východě Číny. Jeho výrobní kapacita činí 60 000 aut, do roku 2010 by ale měla stoupnout na 100 000 vozů.

Volkswagen sám v Číně vyrobí ročně 500 000 aut, a to ve spolupráci s tamními partnery SAIC Motor (největší čínský výrobce aut) a FAW Group.

Definitivní rozhodnutí o tom, zda bude výroba rozšířena prostřednictvím akvizice, by měl německý koncern podle Handelsblattu oznámit ještě v dubnu, pravděpodobně u příležitosti pekingského autosalónu.

Na tomto veletrhu, který začne 20. dubna a patří mezi nejdůležitější akce v oboru, chce Volkswagen podle Vahlanda představit tři světové premiéry. Kromě nového modelu vozu značky Audi chce koncern předvést dva zbrusu nové modely vyvinuté speciálně pro čínský trh.

Oba typy vozů, jejichž prodejní cena by se měla pohybovat v přepočtu zhruba kolem 275 000 korun, by podle manažera měly výrazně posílit odbyt koncernu v říši středu.

Ten zatím v Číně kromě značky Volkswagen prodává také vozy Audi a Škoda. Celkově tak portfolio nabízených vozů tvoří 14 modelů těchto značek, podle Vahlanda by se ale mělo dále rozšířit. Právě proto ale společnost nutně potřebuje další továrny. »V loňském roce byly naše výrobní kapacity vytíženy na 95 procent. V současnosti jsme vytíženi plně,« řekl Vahland.

Ještě letos by chtěla automobilka v Číně prodat více než jeden milion aut. V příštích letech pak hodlá odbyt každoročně zvyšovat zhruba o dvacet procent. Čína by se tak pro koncern mohla již příští rok stát druhým nejdůležitějším trhem po Německu.O tom, jak velký je potenciál tohoto asijského trhu, svědčí i skutečnost, že Čína již v odbytu předhonila Japonsko a do roku 2015 by podle odborníků mohla pravděpodobně předběhnout i Spojené státy. Ty jsou momentálně největším automobilovým trhem světa. Čínský svaz automobilového průmyslu dokonce počítá s tím, že se do roku 2012 prodej aut zdvojnásobí na 9,2 milionu vozů ročně.

Svou pozici na trhu se tak snaží posílit jak domácí výrobci, tak i konkurence ze zahraničí. Největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor včera otevřela v Číně novou továrnu, do jejíž výstavby společně s místním partnerem Beijing Automotive investovala miliardu dolarů. Stejnou sumu chce během příštích pěti let uvolnit také americký koncern General Motors, který minulý týden společně s partnerem SAIC otevřel továrnu s kapacitou 300 000 aut.

Úspěchy na čínském trhu slaví i Škoda Auto, a to především s vozy Octavia. »Čína překonala veškerá očekávání. Octavie jsme v Číně začali vyrábět teprve loni v červnu, přesto jsme jich už prodali 27 tisíc,« uvedl začátkem roku mluvčí firmy Jaroslav Černý. Letos by se měl jejich odbyt zvýšit na 60 tisíc. V polovině roku chce automobilka v Asii zahájit také výrobu modelu Fabia a pro příští rok uvažuje i o čínské výrobě limuzíny Superb.

Prodej by se tak měl zvýšit na 100 tisíc vozů ročně, a Čína by se tak stala druhým největším odbytištěm škodovek po Německu.

Zhruba 650 škodovek bude jezdit také během olympiády v Pekingu jako součást více než šestitisícové flotily Volkswagenu, který je jedním z hlavních sponzorů her.

9.4.2008, Barbara Bublíková, Hospodářské noviny

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy