RM-SYSTÉM»Události»Tatry chceme dělat v Asii i v Americe

Tatry chceme dělat v Asii i v Americe

02.04.2008 00:00
NTERVIEW HN RONALD ADAMS, šéf Tatry Kopřivnice

Celá léta po neúspěšném pokusu o privatizaci počátkem devadesátých let se kopřivnická Tatra potácela na pokraji krachu. Dnes je z krize venku, v posledních letech vydělává a začíná růst. Tvrdí to alespoň hlavní akcionář a zároveň výkonný šéf Tatry, Američan Ronald Adams. Ten plánuje nejen zvýšení dnešní produkce 2,5 tisíce nákladních vozů ročně do pěti let na dvojnásobek, ale vážně zvažuje i obnovení výroby osobních aut. »Tatra je báječné jméno a skvělá značka,« tvrdí muž, který s partnery Tatru koupil od amerického koncernu Terex Corporation.

* HN: Češi považují značku Tatra tak trochu za rodinné stříbro. Jak působí na vás, na Američana?
Ona celá Tatra dnes funguje hlavně kvůli svému jménu. Od roku 1991 až do současnosti prošel podnik spoustou problémů, dělalo se téměř vše pro to, aby společnost byla zničena, ale ona přežila. A právě kvůli jménu. Jen kvůli němu do Tatry stále chodily objednávky z celého světa - bez ohledu na to, jaké měla problémy, jaké byly dodací lhůty i potíže s kvalitou. I v těch nejtěžších časech lidé stále tatry objednávali.

* HN: Ale značka o dost lesku přišla. Loni jste získali velkou zakázku na dodávky vozů pro českou armádu a vaše auta mají dost problémů. Armádě jste nedodali přesně to auto, které chtěla.
Kdyby to byla pravda, určitě by to zničilo naši značku. Jenže to tak naštěstí není. Auto má 19 tisíc částí, žádný kontrakt nespecifikuje tolik dílů. Spousta změn nebyla zahr
NTERVIEW HN RONALD ADAMS, šéf Tatry Kopřivnice

Celá léta po neúspěšném pokusu o privatizaci počátkem devadesátých let se kopřivnická Tatra potácela na pokraji krachu. Dnes je z krize venku, v posledních letech vydělává a začíná růst. Tvrdí to alespoň hlavní akcionář a zároveň výkonný šéf Tatry, Američan Ronald Adams. Ten plánuje nejen zvýšení dnešní produkce 2,5 tisíce nákladních vozů ročně do pěti let na dvojnásobek, ale vážně zvažuje i obnovení výroby osobních aut. »Tatra je báječné jméno a skvělá značka,« tvrdí muž, který s partnery Tatru koupil od amerického koncernu Terex Corporation.

* HN: Češi považují značku Tatra tak trochu za rodinné stříbro. Jak působí na vás, na Američana?
Ona celá Tatra dnes funguje hlavně kvůli svému jménu. Od roku 1991 až do současnosti prošel podnik spoustou problémů, dělalo se téměř vše pro to, aby společnost byla zničena, ale ona přežila. A právě kvůli jménu. Jen kvůli němu do Tatry stále chodily objednávky z celého světa - bez ohledu na to, jaké měla problémy, jaké byly dodací lhůty i potíže s kvalitou. I v těch nejtěžších časech lidé stále tatry objednávali.

* HN: Ale značka o dost lesku přišla. Loni jste získali velkou zakázku na dodávky vozů pro českou armádu a vaše auta mají dost problémů. Armádě jste nedodali přesně to auto, které chtěla.
Kdyby to byla pravda, určitě by to zničilo naši značku. Jenže to tak naštěstí není. Auto má 19 tisíc částí, žádný kontrakt nespecifikuje tolik dílů. Spousta změn nebyla zahrnuta v kontraktu jen proto, že by se tam prostě nevešly.

* HN: Jenomže vy jste se údajně nestrefili ve 39 z 139 požadavků, které armáda měla.
Nevím, kolik požadavků to bylo, ale nakonec je to skvělé auto. První vozy jsme už armádě předali minulý týden.

* HN: Vy chcete náklaďáky dodávat také pro americkou armádu. Jak jste s tím daleko?
Pro americkou armádu jsme právě dotestovali model 10x10. Podle generálů, kteří u toho v Nevadě byli, byly výsledky úžasné. Také jsme testovali obrněný transportér vyvinutý ve spolupráci s izraelským partnerem, který používá podvozek tatra 4x4 a je podobný obrněnci Dingo, který česká armáda kupuje od firmy Iveco. Naše vozidlo ze zkoušek vyšlo jako skvělé auto, dost odolné.

* HN: Kdy ho začnete vyrábět?
Asi během tohoto léta. Náš transportér brzy nabídneme i české armádě, a to za cenu asi o 20 procent nižší než konkurence.

* HN: Kde je dnes váš nejsilnější trh?
V civilních autech asi Rusko -hlavně kvůli rozvoji těžby ropy a plynu a dalším surovinám. Prodáváme tam 700 aut ročně a myslím, že tam můžeme prodávat ještě o 700 kusů víc.

* HN: Jak se daří tatrovkám v Indii?
Indie byla vždy dobrým teritoriem, hlavně pro vojenská vozidla. My v Česku vyrábíme díly a indický závod je pak montuje. Loni jsme tu vyrobili 900 aut, letos jsme ale omezeni na 500 vozů kvůli naší vlastní kapacitě. Pro Tatru je lepší vyrábět kompletní auta než jen díly, které se montují jinde. Proto jsme dodávky do Indie snížili.

* HN: V Indii Tatra několik let vlastnila montážní závod s místním partnerem. Nedávno ale firmu Tatra India koupil ruský Kamaz. Není to tak, že indický trh vyklízíte konkurenci?
My jsme v indické továrně dříve měli desetiprocentní podíl, ale toho jsme se zbavili už před několika lety. I když se závod jmenuje Tatra India, není to náš závod. Vlastníci jej skutečně před časem prodali Kamazu, vyrábí se tam jejich civilní vozy. Ale je to stále náš dealer.

* HN: Co jednání ve Vietnamu?
Uvidíme. Hledali jsme místo v jihovýchodní Asii, chceme mít v tomto regionu výrobní závod. Hledali jsme tam partnera a před několika měsíci jsme podepsali dohodu o porozumění s jednou vietnamskou těžařskou společností a s ministrem obrany Vietnamu. Teď je na nich, aby zjistili, co mohou dělat pro to, aby se omezily celní bariéry pro dovoz aut. Je to jejich domácí úkol. Až to zjistí, přijedou a budeme se bavit dál.

* HN: Před časem jste projevili zájem o převzetí firmy Praga, to vám nevyšlo. Máte jiné plány na koupě?
Chtěli jsme Pragu koupit, oni očividně nechtěli, tak hledáme akvizice jinde. Musíme zvýšit naši kapacitu, náš plán je během pěti let výrobu zdvojnásobit. Hledáme výrobce komponentů, ne celých vozů všude, třeba i v USA. V Česku mnoho příležitostí nevidíme.

* HN: Kupovat výrobce autodílů pro Tatru v Americe, to myslíte vážně?
Shrňme si to. Americká ekonomika je docela dole, automobilový průmysl je na tom špatně, máte kvalifikované lidi z automobilového průmyslu, strojní vybavení a lidi bez práce. Když to dáte dohromady s produktivitou amerického dělníka a s dolarem za šestnáct korun, tak můžete v Americe vyrábět za stejnou cenu jako v Česku. USA jsou tak jedna z možností. I jiné evropské automobilky dnes přesunují výrobu do Států. USA by mohly být zdrojem naší nové kapacity, vyráběli bychom tam celá auta pro tamní trh. Kapacity potřebujeme, když se chceme v tržbách dostat na 20 miliard korun ročně. Takové množství vozů můžeme prodat, protože zájem o ně už tu je. Otázkou jen je, jak to vyrobit.

Ronald Adams Sedmapadesátiletý Američan pochází z Texasu. Vystudoval Business studies na Oklahomské univerzitě a Texaskou křesťanskou univerzitu. Působil v čele několika investičních i strojírenských společností. V polovině devadesátých let byl finančním poradcem Škody Diesel. Jako šéf společnosti SDC International se před šesti lety dostal do dozorčí rady Tatry. Tu s dalšími investory v roce 2006 koupil.

2.4.2008, Roman Šitner, Hospodářské noviny

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy