RM-SYSTÉM»Události»Tatra chce získat nové trhy

Tatra chce získat nové trhy

01.04.2008 00:00
Podle generálního ředitele Ronalda Adamse vede cesta k úspěchu přes specializaci na různé regiony

Ještě před pár lety by na budoucnost kopřivnické Tatry vsázel jen málokdo. Automobilka ale krizová léta pravděpodobně překonala a pomalu se začíná vracet na světové trhy nejen v civilním, ale i v armádním sektoru.

Po úspěšném zvládnutí armádních zkoušek nového středního nákladního automobilu pro českou armádu se Tatra může prosadit i v prostředí jedné z nejnáročnějších armád světa, zkouškami pro americkou námořní pěchotu nyní prochází bojový vůz založený na tatrováckém podvozku Wildcat. Současný rozmach automobilky z pozice generálního ředitele kontroluje jeden ze spolumajitelů podniku Ronald Adams.

* Jste ve funkci rok a půl, jakých změn v podniku si nejvíce ceníte?
Nejdůležitější je, že se nám podařilo zaměstnance přesvědčit, že je Tatra perspektivním zaměstnavatelem a získat je na svou stranu. Zaměstnanci nás podporují a to je největší jmění každé společnosti.

* Kolem Tatry byl v poslední době rozruch hlavně kvůli armádní zakázce na dodávku nových středních nákladních automobilů. Problémy byly hlavně s váhou vozidel. V čem ty problémy spočívaly?
Šlo vlastně o nedorozumění. Podepsali jsme smlouvu, ve které byly jisté specifikace a my jsme při nich vycházeli z norem ISO, Evropské unie i z českých norem. Ale zástupci armády si výraz pohotovostní hmotnost vykládali jinak než my. A tak jsme museli vozy upravovat, protože zákazník má vždy pravdu. Je
Podle generálního ředitele Ronalda Adamse vede cesta k úspěchu přes specializaci na různé regiony

Ještě před pár lety by na budoucnost kopřivnické Tatry vsázel jen málokdo. Automobilka ale krizová léta pravděpodobně překonala a pomalu se začíná vracet na světové trhy nejen v civilním, ale i v armádním sektoru.

Po úspěšném zvládnutí armádních zkoušek nového středního nákladního automobilu pro českou armádu se Tatra může prosadit i v prostředí jedné z nejnáročnějších armád světa, zkouškami pro americkou námořní pěchotu nyní prochází bojový vůz založený na tatrováckém podvozku Wildcat. Současný rozmach automobilky z pozice generálního ředitele kontroluje jeden ze spolumajitelů podniku Ronald Adams.

* Jste ve funkci rok a půl, jakých změn v podniku si nejvíce ceníte?
Nejdůležitější je, že se nám podařilo zaměstnance přesvědčit, že je Tatra perspektivním zaměstnavatelem a získat je na svou stranu. Zaměstnanci nás podporují a to je největší jmění každé společnosti.

* Kolem Tatry byl v poslední době rozruch hlavně kvůli armádní zakázce na dodávku nových středních nákladních automobilů. Problémy byly hlavně s váhou vozidel. V čem ty problémy spočívaly?
Šlo vlastně o nedorozumění. Podepsali jsme smlouvu, ve které byly jisté specifikace a my jsme při nich vycházeli z norem ISO, Evropské unie i z českých norem. Ale zástupci armády si výraz pohotovostní hmotnost vykládali jinak než my. A tak jsme museli vozy upravovat, protože zákazník má vždy pravdu. Je to ale pro nás poučení, příště budeme důsledněji trvat na přesné specifikaci požadavků zákazníka, abychom podobným problémům předešli a nepřidělávali si zbytečné problémy.

* Problémy byly ale také s převodovkami a nápravami, které měla dodávat společnost Praga.
Problém se společností Praga byl částečně zpolitizován. Něco podobného jsme zažili také při zakázce pro izraelskou armádu, ale tady to bylo politicky mnohem špinavější. Angažovali se v tom bývalí politici, kteří v Tatře nikdy nebyli, ale věděli vše nejlépe. Nebylo to ale stranicky rozdělené na koalici a opozici, ti politici vystupovali podle svých zájmů napříč politickým spektrem. Kvůli problémům při armádních zkouškách jsou dodávky nových automobilů ve skluzu. Zvládnete dodat auta v termínu, nebo se dodávky celé posunou? V průběhu čtyř až šesti týdnů bychom měli harmonogram dodávek srovnat. Příčiny skluzu jsou ale na obou stranách, protáhly se testy, vojáci ale měli požadavky na některé změny, takže se auto za pochodu upravovalo. Navíc má armáda denní limit, kolik vozů může maximálně převzít. My sice máme vyrobeno víc automobilů, ale s předávkou musíme čekat.

* Ozvali se vám v souvislosti s ukončením zkoušek zájemci ze zahraničních armád, že by chtěli nové vozy koupit?
Vím o dvou případech, kdy se představitelé zahraničních armád o naše vozy vážně zajímali, chtějí je i civilní firmy, ale zatím jsme s nikým závazně nejednali.

* V jakém stavu jsou námluvy Tatry s americkou námořní pěchotou, kde jste v minulých měsících absolvovali zkoušky s vozem Wildcat?
Zatím tam jen testujeme, zástupci armády Spojených států nás vyzvali, abychom se těch zkoušek zúčastnili. Tatry si všímají už tak čtyři až pět let a velký vliv na tom měla například i naše zakázka pro izraelskou armádu. Americká armáda potřebuje odolná vozidla s vysokou nosností a průchodností terénem. A všechny tyto požadavky naše automobily splňují.

* Jak tedy vidíte šance na získání této prestižní armádní zakázky?
Zkoušky probíhaly v těžkém terénu s plným zatížením a velitel, který má tyto zkoušky na starosti byl nadšen. Kromě nás tam byli i naši konkurenti, naší velkou výhodou ale je, že díky unikátnímu podvozku Tatra můžeme nabídnout podstatně vyšší nosnost i lepší pancéřování, než konkurence. Nechtěl bych se mýlit, ale byl bych překvapený, kdyby to nevyšlo.

* Jakou vidíte budoucnost automobilky v civilním sektoru?
Chceme jít cestou specializace na jednotlivé regiony, připravovat nabídky na míru. Poslali jsme například naše vývojové pracovníky do Austrálie, kde si prohlédli jak prostředí dolů, tak ropná pole. Přestože jde o jeden kontinent, jsou tato prostředí naprosto odlišná a naše vozy pro ně nejsou optimálně řešené. To chceme změnit a připravovat našim zákazníkům nabídky na míru.

* Tatra spoustu trhů ztratila, asi bude těžké se na ně vrátit.
Nikdy není lehké získat nového zákazníka. V dobách plánovaného hospodářství jsme vyráběli 15 tisíc aut ročně, ale po roce 1989 se trhy rozpadly amy se na ně nyní dostáváme zpět. Dnes jde na vývoz pětaosmdesát procent naší produkce a export je pro nás stěžejní záležitostí.

1.4.2008, Mladá fronta DNES

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy