RM-SYSTÉM»Události»Praga neuspěla u soudu proti Tatře

Praga neuspěla u soudu proti Tatře

19.03.2008 00:00
Včera musel předseda představenstva společnosti Praga David Brázda »spolknout« hořkou pilulku. Rozhodčí soud při české hospodářské komoře totiž zamítl arbitrážní žalobu jeho společnosti na kopřivnickou automobilku Tatra.

Soud se týkal vyřazení Pragy ze zakázky pro armádní vůz T810, což firmě způsobilo, podle předchozích vyjádření jejího šéfa, desetimilionové škody. »Víme jen, že nějaké rozhodnutí soudu padlo, ale zatím jsme se s ním neseznámili,« řekl včera ČTK David Brázda, s tím, že vedení firmy rozhodne o dalších krocích, až verdikt prostuduje.

Praga požadovala náhradu škody, která jí volbou jiného dodavatele náprav a převodovky pro Tatru vznikla. Rozhodci však označili žalobu Pragy za nedůvodnou.

Generální ředitel Tatry Ronald Adams popřel jakékoliv dřívější pochybení ze strany jeho společnosti. »Tatra při práci na projektu armádního automobilu vždy postupovala striktně v souladu se všemi svými závazky jak vůči Armádě ČR, tak vůči svým dodavatelům,« uvedl Adams.

Tatra uzavřela v prosinci 2006 bez výběrového řízení smlouvu s českým ministerstvem obrany za 2,6 miliardy korun. V ní se zavázala, že se na dodávkách 555 nákladních vozů budou ve velké míře podílet české firmy. Jedním z největších dodavatelů měla být hostivařská Praga, kterou ale ministerstvo na návrh Tatry o dva měsíce později ze seznamu dodavatelů vyřadilo. Prý za údajné zpoždění dodávek, které však Praga vysvětlovala častými změnami zadání ze strany Tatry a nekvalitními polotovary,
Včera musel předseda představenstva společnosti Praga David Brázda »spolknout« hořkou pilulku. Rozhodčí soud při české hospodářské komoře totiž zamítl arbitrážní žalobu jeho společnosti na kopřivnickou automobilku Tatra.

Soud se týkal vyřazení Pragy ze zakázky pro armádní vůz T810, což firmě způsobilo, podle předchozích vyjádření jejího šéfa, desetimilionové škody. »Víme jen, že nějaké rozhodnutí soudu padlo, ale zatím jsme se s ním neseznámili,« řekl včera ČTK David Brázda, s tím, že vedení firmy rozhodne o dalších krocích, až verdikt prostuduje.

Praga požadovala náhradu škody, která jí volbou jiného dodavatele náprav a převodovky pro Tatru vznikla. Rozhodci však označili žalobu Pragy za nedůvodnou.

Generální ředitel Tatry Ronald Adams popřel jakékoliv dřívější pochybení ze strany jeho společnosti. »Tatra při práci na projektu armádního automobilu vždy postupovala striktně v souladu se všemi svými závazky jak vůči Armádě ČR, tak vůči svým dodavatelům,« uvedl Adams.

Tatra uzavřela v prosinci 2006 bez výběrového řízení smlouvu s českým ministerstvem obrany za 2,6 miliardy korun. V ní se zavázala, že se na dodávkách 555 nákladních vozů budou ve velké míře podílet české firmy. Jedním z největších dodavatelů měla být hostivařská Praga, kterou ale ministerstvo na návrh Tatry o dva měsíce později ze seznamu dodavatelů vyřadilo. Prý za údajné zpoždění dodávek, které však Praga vysvětlovala častými změnami zadání ze strany Tatry a nekvalitními polotovary, jež z kopřivnické továrny dostávala. Tatra své rozhodnutí odůvodňovala také tím, že nápravy dodané Pragou nevyhověly kritériím zakázky. David Brázda z Pragy však tvrdil, že v době, kdy se tato informace objevila, byl nákladní vůz teprve ve vývoji, a Tatra si tak nápravy nemohla pořádně vyzkoušet.

Podle dřívějších informací z hostivařské Pragy měl být vůz T-810 původně sestavený z motoru Renault, převodovky Praga, tří náprav Praga, kabiny Renault a brzd WABCO.

Vypovězením dodávky Pragy se zvýšil podíl zahraničních dodávek o necelá tři procenta, takže z celkové částky 2,6 miliardy korun činil 543 milionů.

To se však nelíbilo politikům, kteří tehdy vyzvali ministryni obrany Vlastu Parkanovou, aby zakázku pro Tatru zrušila. Místopředseda ČSSD Milan Urban loni uvedl, že ukončení smlouvy s Pragou téměř vyloučilo české firmy, a odpadl tak hlavní důvod, proč Tatra získala zakázku bez tendru. Později dokonce prohlásil, že kolem tendru »je mnoho tajemných věcí«.

Předseda poslaneckého výboru pro obranu Jan Vidím se tehdy nechal v médiích slyšet, že ho Tatra osobně podvedla, když si mu při návštěvě továrny nikdo z vedení na nevyhovující pragovkové nápravy nestěžoval. Podle tehdejších slov Vidíma je »legrační« mluvit o českém vozidle ve chvíli, kdy je sedmdesát procent dílů vyrobeno v zahraničí.

Praga loni také žádala, aby byly znovu prověřeny okolnosti kontraktu, včetně ceny vozu a změn v podílu domácího průmyslu.

Ministerstvo tehdy kritikům vzkázalo, že o zrušení v žádném případě neuvažuje. Náměstek ministryně obrany Jaroslav Kopřiva loni uvedl, že ministerstvo na změnu smlouvy přistoupilo proto, že nechtělo riskovat zpoždění či zablokování dodávky.

19.3.2008,Jan Záluský, Hospodářské noviny

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy