RM-SYSTÉM»Události»Volkswagen roste a hodlá sesadit Toyotu

Volkswagen roste a hodlá sesadit Toyotu

14.03.2008 00:00
Volkswagenu rekordní tržby a produkce nestačí – do roku 2011 plánuje zvýšit prodej o třicet procent na osm milionů automobilů. Toho chce koncern dosáhnout představením nových modelů – do roku 2010 by jich z továren koncernu mělo vyjet dvacet. „Náš hlavní soupeř je Toyota. Musíme je dohnat a porazit,“ řekl na výroční konferenci ředitel VW Martin Winterkorn.

Při pohledu na výsledky největšího evropského výrobce aut těžko věřit zprávám o globální finanční krizi – všech osm značek vykázalo zisk, dokonce i dříve ztrátovému Seatu se podařilo dostat nad hladinu červených čísel.

Oproti předchozímu roku stoupl v roce 2007 čistý zisk koncernu z 2,8 miliardy na 4,1 miliardy eur. Automobilce se podařilo prodat 6,2 milionu aut a vzhledem k 952 tisícům prodaných vozů v lednu a v únoru chce firma rekord letos překonat, přičemž hlavní zásluhu na tom podle ředitele nesou značky VW a Škoda.

„Naši kolegové ve Škodě také oslavují rekordy. Celkem 630 tisíc dodaných aut představuje nejlepší výsledek v historii společnosti a nárůst 14,6 procenta. Chytrá, kvalitní, ale cenově dostupná auta – tak zní formule Škody, na kterou slyší zákazníci po celém světě,“ řekl Winterkorn. V počtu prodaných aut se Škoda v rámci koncernu zařadila na třetí místo, za Volkswagen s 3,6 milionu a Audi s 964 tisíci auty.

Koncern se také rozrostl o prestižní značku Scania a může se tak pochlubit kompletním segmentem – vyrábí vše od malých automobilů, přes sportovní auta až po nákladní vozy. A spo
Volkswagenu rekordní tržby a produkce nestačí – do roku 2011 plánuje zvýšit prodej o třicet procent na osm milionů automobilů. Toho chce koncern dosáhnout představením nových modelů – do roku 2010 by jich z továren koncernu mělo vyjet dvacet. „Náš hlavní soupeř je Toyota. Musíme je dohnat a porazit,“ řekl na výroční konferenci ředitel VW Martin Winterkorn.

Při pohledu na výsledky největšího evropského výrobce aut těžko věřit zprávám o globální finanční krizi – všech osm značek vykázalo zisk, dokonce i dříve ztrátovému Seatu se podařilo dostat nad hladinu červených čísel.

Oproti předchozímu roku stoupl v roce 2007 čistý zisk koncernu z 2,8 miliardy na 4,1 miliardy eur. Automobilce se podařilo prodat 6,2 milionu aut a vzhledem k 952 tisícům prodaných vozů v lednu a v únoru chce firma rekord letos překonat, přičemž hlavní zásluhu na tom podle ředitele nesou značky VW a Škoda.

„Naši kolegové ve Škodě také oslavují rekordy. Celkem 630 tisíc dodaných aut představuje nejlepší výsledek v historii společnosti a nárůst 14,6 procenta. Chytrá, kvalitní, ale cenově dostupná auta – tak zní formule Škody, na kterou slyší zákazníci po celém světě,“ řekl Winterkorn. V počtu prodaných aut se Škoda v rámci koncernu zařadila na třetí místo, za Volkswagen s 3,6 milionu a Audi s 964 tisíci auty.

Koncern se také rozrostl o prestižní značku Scania a může se tak pochlubit kompletním segmentem – vyrábí vše od malých automobilů, přes sportovní auta až po nákladní vozy. A spokojení mohou být i akcionáři – firma ohlásila zvýšení dividend z 1,25 na 1,80 eura za akcii.

Jenže vedení firmy má vyšší ambice – chce sesadit Toyotu z pozice světové jedničky. Toho chce docílit mimo jiné agresivním postupem na rozvíjejících se trzích v Rusku a Číně. „V Číně je 300 milionů lidí, kteří si chtějí koupit své první auto. V Rusku jich je 70 milionů,“ řekl Winterkorn.

Jedním z trhů, kde má VW největší problémy, jsou Spojené státy. Americký trh je ztrátový, VW zde v loňském roce klesly tržby o deset procent především kvůli nevýhodnému kurzu eura k dolaru. Firma chce proto výrobu přesunout do dolarové zóny, přesné místo pro továrnu oznámí v červnu. A to i navzdory tomu, že ani zájem o značku VW není v zámoří takový – počet dodávek klesl o půl procenta. „V USA je rozvinutý trh i vysoká kvalita, ale technologie za Evropou o krok zaostává. Toho musíme využít,“ vysvětlil Francisco J. G. Sanz, který má ve VW na starosti dodávky. VW plánuje v americké továrně vyrábět zhruba 100 až 150 tisíc vozů třídy A a B, přičemž se chystá vytvořit modely šité na míru americkému vkusu.

Tématem v Evropě jsou především hrozící emisní limity, navrhované Evropskou komisí. „Bylo by chybou omezit výrobu velkých aut. Vždycky to byly velké automobily, které posunuly technologii a přinesly například ABS. Pokud bychom je omezili, omezili bychom rozvoj. Navíc se jich nevyrobí tolik jako malých aut,“ řekl Winterkorn, podle kterého plán „ohrožuje konkurenceschopnost německého automobilového průmyslu“.

14.3.2008, Petr Horký - E15

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy