RM-SYSTÉM»Události»Microsoft nebude na Yahoo! spěchat

Microsoft nebude na Yahoo! spěchat

12.03.2008 00:00
V zásnubách mezi americkým softwarovým gigantem Microsoft a nejstarším internetovým portálem Yahoo! nastává obrat. Ještě před necelými třemi týdny chtěl Microsoft získat portál nepřátelským převzetím, dnes ale připravovanou fúzi naopak brzdí.

»Yahoo! má svoji vlastní kulturu a naprosto odlišný typ technologií. Do tohoto obchodu bychom proto neměli skočit po hlavě, to by bylo velice unáhlené. Je třeba si všechny kroky znovu promyslet a najít novou cestu k dohodě,« řekl pro britský list Financial Times technický ředitel Microsoftu Ray Ozzie.

Microsoft nabídl začátkem února za Yahoo! skoro 45 miliard dolarů a o týden později zahájil kroky k nepřátelskému převzetí této internetové společnosti. Pokud chce Microsoft dosáhnout příznivého výsledku, neměl by na sloučení tolik spěchat, říká ale nyní Ozzie.

Nejsou to žádní drobečkové
I přesto, že obě společnosti jsou rozdílné, spojenectví s Yahoo! by softwarovému výrobci velmi prospělo. Microsoft se chce v budoucnosti více zaměřit na internetové služby, které začínají počítačovému světu dominovat. Společnost chce rovněž zakročit proti konkurenčnímu Googlu, který je v této branži světovou jedničkou.

Zatímco Microsoft se orientuje především na technologie a jeho hlavní oporou jsou vývojáři, Yahoo! je spojena hlavně s internetem. »Microsoft je díky své letité pozici zvyklý uživatelům diktovat své standardy a jakýkoli jiný přístup se mu příliš nedaří. Yahoo! oproti tomu umí mnohem lépe naslouchat trhu a pracov
'V zásnubách mezi americkým softwarovým gigantem Microsoft a nejstarším internetovým portálem Yahoo! nastává obrat. Ještě před necelými třemi týdny chtěl Microsoft získat portál nepřátelským převzetím, dnes ale připravovanou fúzi naopak brzdí.

»Yahoo! má svoji vlastní kulturu a naprosto odlišný typ technologií. Do tohoto obchodu bychom proto neměli skočit po hlavě, to by bylo velice unáhlené. Je třeba si všechny kroky znovu promyslet a najít novou cestu k dohodě,« řekl pro britský list Financial Times technický ředitel Microsoftu Ray Ozzie.

Microsoft nabídl začátkem února za Yahoo! skoro 45 miliard dolarů a o týden později zahájil kroky k nepřátelskému převzetí této internetové společnosti. Pokud chce Microsoft dosáhnout příznivého výsledku, neměl by na sloučení tolik spěchat, říká ale nyní Ozzie.

Nejsou to žádní drobečkové
I přesto, že obě společnosti jsou rozdílné, spojenectví s Yahoo! by softwarovému výrobci velmi prospělo. Microsoft se chce v budoucnosti více zaměřit na internetové služby, které začínají počítačovému světu dominovat. Společnost chce rovněž zakročit proti konkurenčnímu Googlu, který je v této branži světovou jedničkou.

Zatímco Microsoft se orientuje především na technologie a jeho hlavní oporou jsou vývojáři, Yahoo! je spojena hlavně s internetem. »Microsoft je díky své letité pozici zvyklý uživatelům diktovat své standardy a jakýkoli jiný přístup se mu příliš nedaří. Yahoo! oproti tomu umí mnohem lépe naslouchat trhu a pracovat s komunitami spotřebitelů,« vysvětluje David Šimák ze společnosti Idealisti, která se zaměřuje na marketingové poradenství.

»Obě firmy nejsou žádnými drobečky. Je ale zřejmé, kdo by byl v tomto případě pohlceným a čí firemní kultura by musela jít nakonec stranou, i když potenciální vítěz Microsoft neobratně ujišťuje Yahoo! o opaku,« dodal Šimák.

Microsoft usiluje o Yahoo! od začátku února a za nákup portálu tehdy nabídl 45 miliard dolarů. Yahoo! se ale zdála tato cena příliš nízká a »svatba roku« se nekonala.

Poslední nabídka, kterou portál odmítl, přišla v polovině února a převyšovala tržní cenu jeho akcií skoro o dvě třetiny. Vedení Yahoo! to však nestačilo a cenu 31 dolarů za akcii, což byla původní představa Microsoftu, chtělo navýšit ještě o devět dolarů. Celková částka za převzetí by tak vzrostla na 56 miliard dolarů.

Když to nešlo po dobrém...
Microsoft proto začal hledat cestu, jak vedení Yahoo! obejít, a společnost před třemi týdny oznámila, že pravděpodobně zahájí přímý nákup akcií Yahoo! na burze.

Společnost Yahoo! se nepřátelskému převzetí vytrvale brání. Při hledání možností, jak odvrátit spojení s Microsoftem, začala zvažovat i partnerství v reklamě s Googlem. Zájem o Yahoo! měla i mediální společnost New Corp amerického miliardáře Ruperta Murdocha. Ten však jakoukoliv možnost spojení vyloučil. »Nepůjdeme do souboje s Microsoftem, který má více peněz a sil než my,« řekl včera Murdoch listu Financial Times.

***

Srovnání společností Microsoft a Yahoo! k 10. 3. 2008

  MICROSOFT  YAHOO!
Trľní kapitalizace (v mld. dolarů)   295,4 38,8
Cena akcií (v dolarech)   27,87 29,03
Počet zaměstnanců (v tisících)  83 945 14 300
Čistý zisk za rok 2007 (v mld. dolarů)  16,9  0,66
Podíl na celosvětovém vyhledávání na internetu v prosinci 2007 (v %) 4 17
Hlavní obor činnosti  software  internet


11.3.2008, Jan Beneš, Hospodářské noviny'

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy