RM-SYSTÉM»Události»Konkurence viní Tatru z předražení

Konkurence viní Tatru z předražení

30.07.2007 00:00
Výrobce z Kopřivnice se hájí, že speciální úprava je nákladnější

Nákladní automobily, které má do konce roku začít české armádě dodávat kopřivnická Tatra, jsou značně předražené, tvrdí někteří odborníci a výrobci konkurenčních vozů.

Armáda i Tatra se brání, že cenu vyšroubovaly speciální vojenské doplňky. „Domníváme se, že kdyby byla vypsána soutěž a zakázku nezískala přímo Tatra, byla by cena poloviční,“ řekl Právu Petr Ptáček, předseda dozorčí rady Pragy Hostivař.

Ta je s Tatrou ve sporu, který řeší rozhodčí soud. Praga měla do tatrovky dodávat nápravy a převodovku, ale vedení kopřivnické firmy na ministerstvu obrany v únoru vymohlo dodatek smlouvy, aby Pragu mohlo vyškrtnout ze seznamu povinných dodavatelů.

Kopřivnická zbrojovka se proti nařčení ohradila. „Nelze srovnávat vojenský speciál a sériově vyráběný vůz,“ řekl Právu mluvčí Tatry Dušan Benža.

Obrana také popírá, že by nakoupila předražený stroj. „Nechali jsme si udělat cenový audit od nezávislé firmy a podle něj cena odpovídá trhu,“ řekl Právu mluvčí Andrej Čírtek.

Vojenská verze má podle něj řadu odchylek od civilní verze: pancéřovanou podlahu kabiny, speciální lak, filtrační systém proti chemickým zbraním, přípravu pro zbraně, naviják či automatické dofukování kol.

Automobilka by měla vojákům do roku 2009 dodat 556 šestikolových aut T-810. První jsou již testována. Cena za všechny činí 2,6 miliardy korun, tj. 4,7 miliónu za kus.

Podle dovozců má Praga pravdu.
Výrobce z Kopřivnice se hájí, že speciální úprava je nákladnější

Nákladní automobily, které má do konce roku začít české armádě dodávat kopřivnická Tatra, jsou značně předražené, tvrdí někteří odborníci a výrobci konkurenčních vozů.

Armáda i Tatra se brání, že cenu vyšroubovaly speciální vojenské doplňky. „Domníváme se, že kdyby byla vypsána soutěž a zakázku nezískala přímo Tatra, byla by cena poloviční,“ řekl Právu Petr Ptáček, předseda dozorčí rady Pragy Hostivař.

Ta je s Tatrou ve sporu, který řeší rozhodčí soud. Praga měla do tatrovky dodávat nápravy a převodovku, ale vedení kopřivnické firmy na ministerstvu obrany v únoru vymohlo dodatek smlouvy, aby Pragu mohlo vyškrtnout ze seznamu povinných dodavatelů.

Kopřivnická zbrojovka se proti nařčení ohradila. „Nelze srovnávat vojenský speciál a sériově vyráběný vůz,“ řekl Právu mluvčí Tatry Dušan Benža.

Obrana také popírá, že by nakoupila předražený stroj. „Nechali jsme si udělat cenový audit od nezávislé firmy a podle něj cena odpovídá trhu,“ řekl Právu mluvčí Andrej Čírtek.

Vojenská verze má podle něj řadu odchylek od civilní verze: pancéřovanou podlahu kabiny, speciální lak, filtrační systém proti chemickým zbraním, přípravu pro zbraně, naviják či automatické dofukování kol.

Automobilka by měla vojákům do roku 2009 dodat 556 šestikolových aut T-810. První jsou již testována. Cena za všechny činí 2,6 miliardy korun, tj. 4,7 miliónu za kus.

Podle dovozců má Praga pravdu. „Kdybychom dodávali armádě my, cena by se zdaleka nepřiblížila částce čtyři a půl miliónu za kus,“ řekl Právu český ředitel firmy Iveco Aleš Konrád.

V kategorii středních aut s valníkem Iveco prodává verzi se čtyřmi koly za 1,8 miliónu. Podobnou cenu má i civilní náklaďák firmy Man. Podle Konráda by doplňky nemohly zvednout cenu skoro o tři milióny.

Podle jednoho vojenského experta, který nechtěl být jmenován, se o předraženosti zakázky hodně mluví. „Ale nemyslím si, že by chtěla Tatrovka armádu oškubat, ale že jim ta cena tak vyšla, protože nejde o auto, které by se vyrábělo sériově,“ řekl.

Cena vyvolává pochybnosti i u předsedy sněmovního výboru pro obranu Jana Vidíma (ODS). „Možná by bylo vhodné si nechat vypracovat nabídku od jiného výrobce,“ uvedl.

Právo, 30.7.2007

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy