RM-SYSTÉM»Události»Tatře klesly tržby téměř o polovinu

Tatře klesly tržby téměř o polovinu

11.02.2010 10:05
Podle šéfa firmy Ronalda Adamse již přestal klesat objem zakázek Automobilka doufá, že jí letos pomohou úzké vztahy s Navistarem

Kopřivnická automobilka Tatra prošla loni těžkým obdobím. Kvůli hospodářské krizi jí klesly tržby meziročně o pětačtyřicet procent z předloňských 5,9 miliardy korun na zhruba 3,3 miliardy korun. I když číslo nechce šéf společnosti Ronald Adams zatím potvrdit, jeho vyjádření je výmluvné. „Loňský rok byl pro výrobce nákladních automobilů katastrofální," řekl včera Adams a dodal: „Je jisté, že za loňský rok skončíme ve ztrátě." Také předloni přitom Tatra vykázala ztrátu, a to 572 milionů korun.

Rusko se brání clem Adams nicméně věří, že firma, jež loni vyrobila kolem tisícovky vozů a propustila téměř 1400 lidí, již nejtěžší období překonala. „Pokud jde o Tatru, krize již dosáhla svého dna. Objem našich zakázek se stabilizoval, což znamená, že přestal klesat. Je stále na nízké úrovni, ale alespoň se už dále nesnižuje," řekl Adams.

Firma vnímá oživení na ruském, ázerbájdžánském či indickém trhu. „Hledáme cesty, jak znovu získat ruský trh, prezident Putin však uvalil na dovoz nákladních automobilů 25procentní daň," vysvětlil HN Adams. Šéf Tatry zároveň pozoruje větší zájem o výrobky automobilky ze strany světových důlních firem. „V tomto případě jde zejména o Austrálii," řekl.

Podle Adamse je zhoršování situace na trzích u konce a nyní záleží na tom, jak budou trhy schopné se znovu stabilizovat. „Odpověď na tuto otázku nezná nikdo. My však věříme, že k nárůstu prodeje dojde již v tomto roce," doufá Adams.

Pomůže americká armáda? Automobilka také očekává, že v průběhu letošního roku začnou přinášet výsledky nové partnerské vztahy s americkou společností Navistar Defense, která působí jako přední dodavatel armády USA. Tatra má pro novou řadu terénních nákladních vozů Class 8 dodávat podvozky a nápravy.

Do Tatry také v nejbližší době nastoupí nový výkonný ředitel, který nahradí propuštěného Vladimíra Baila. Ten sestavil dvouletý restrukturalizační plán, který počítal s prodejem některých dceřiných společností, například slévárny. Zároveň mělo dojít k uzavření některých zastaralých a nerentabilních provozů, například tatrovácké lakovny. Bail, který v minulosti dovedl hutní firmu Vítkovice k úspěšné privatizaci, však v Tatře strávil kvůli neshodám s Adamsem jen pět měsíců.

Avia mohutně zvýší výrobu Hospodářská krize ovlivnila výrobu ostatních tuzemských výrobců nákladních vozů. Letňanská automobilka Avia Ashok Leyland loni vyrobila 283 aut proti 485 vozům v roce 2008. I v Letňanech se ale blýská na lepší časy.

„Očekáváme, že prodej nákladních vozidel v segmentu 6 - 12 tun další pokles nezaznamená. Letos plánujeme umístit na český trh přibližně stejný počet vozidel jako loni, tedy asi 225 vozidel," řekl Michal Bačkovský z Avie a dodal: „Letos chceme vyrobit 1030 vozidel, což představuje nárůst tři sta procent oproti loňskému roku, který byl pro nás co do počtu vyrobených vozidel nejhorším v historii firmy."

Avia se také snaží vstupovat na nové trhy. Loni otevřela síť osmi prodejen v Maďarsku. Letos se chystá do Ruska, Polska, Bulharska či Argentiny.

 


 

Tatra v číslech

  • 3,3 mld. korun činí odhad loňských tržeb tatry podle 45procentního poklesu tržeb, který zveřejnil šéf automobilky ronald adams.
  • 2280 zaměstnanců pracovalo v tatře na začátku letošního roku. loni v lednu přitom firma zaměstnávala 3661 lidí.
  • 2,7 mld. korun činí hodnota kontraktu v rámci kterého firma dodala během dvou let české armádě 588 nákladních vozidel v sedmi modifikacích.

11.2.2010, Jan Záluský, Hospodářské noviny

 


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy