RM-SYSTÉM»Události»Tatra dostává další šanci

Tatra dostává další šanci

27.10.2006 00:00
Noví majitelé skomírající kopřivnické automobilky Tatra si přivedli pozoruhodného pomocníka.

Americká společnost Blue River, která chce do dvou let rozšířit nabídku a vyrábět až dva a půl tisíce automobilů ročně, angažovala muže, který je s kdysi slavnou automobilkou propojen silnou vazbou. Zvenčí to působí jako návrat starých časů: akcionáři dosadili na místo provozního ředitele Karla Benedu, který se na stejný post do Tatry vrací po deseti letech. Po svém odchodu z firmy vedl například českou automobilku Liaz nebo budoval novou automobilku v Jordánsku. Benedovi příznivci na něm oceňují to, že coby znalec východních trhů krachující automobilce před lety zajistil kontrakt v Rusku, který ji pomohl udržet při životě. Jeho návrat do automobilky by tedy mohl být dobrým signálem pro potenciální investory. Jisté je každopádně to, že jeho comeback přivítali zaměstnanci, kteří o jeho obchodních schopnostech dodnes hovoří s uznáním.

„Do Tatry přišla výrazná skupina investorů, kteří věří v rozvoj firmy,“ popisuje Karel Beneda důvody, které jej do firmy po deseti letech přivedly, a dodává: „Já Tatře taky věřím. Vím, co auta, která vyrábí, dovedou, a myslím si, že automobilka má velké možnosti růstu,“ dodal Karel Beneda.

„To, co lidi v Tatře dokázali, je malý zázrak. A my chceme tomu zázraku pomoci. Tatru ve světě všichni respektují, její jméno má vynikající zvuk. A na ten chceme navázat,“ vysvětluje detaily své mise Karel Beneda.Milovníci kopřivnické Tatry vyzdvihuj
Noví majitelé skomírající kopřivnické automobilky Tatra si přivedli pozoruhodného pomocníka.

Americká společnost Blue River, která chce do dvou let rozšířit nabídku a vyrábět až dva a půl tisíce automobilů ročně, angažovala muže, který je s kdysi slavnou automobilkou propojen silnou vazbou. Zvenčí to působí jako návrat starých časů: akcionáři dosadili na místo provozního ředitele Karla Benedu, který se na stejný post do Tatry vrací po deseti letech. Po svém odchodu z firmy vedl například českou automobilku Liaz nebo budoval novou automobilku v Jordánsku. Benedovi příznivci na něm oceňují to, že coby znalec východních trhů krachující automobilce před lety zajistil kontrakt v Rusku, který ji pomohl udržet při životě. Jeho návrat do automobilky by tedy mohl být dobrým signálem pro potenciální investory. Jisté je každopádně to, že jeho comeback přivítali zaměstnanci, kteří o jeho obchodních schopnostech dodnes hovoří s uznáním.

„Do Tatry přišla výrazná skupina investorů, kteří věří v rozvoj firmy,“ popisuje Karel Beneda důvody, které jej do firmy po deseti letech přivedly, a dodává: „Já Tatře taky věřím. Vím, co auta, která vyrábí, dovedou, a myslím si, že automobilka má velké možnosti růstu,“ dodal Karel Beneda.

„To, co lidi v Tatře dokázali, je malý zázrak. A my chceme tomu zázraku pomoci. Tatru ve světě všichni respektují, její jméno má vynikající zvuk. A na ten chceme navázat,“ vysvětluje detaily své mise Karel Beneda.Milovníci kopřivnické Tatry vyzdvihují především její „unikátní“ vzduchem chlazený motor a podvozek, schopný provozu v extrémně těžkém terénu. Problém je, že firma není schopná svá specifická auta v silné konkurenci světových automobilek úspěšně prodat.

Teď ale vládne optimismus: Tatra chce pro další vývoj využít například zkušeností z proslulé rallye Paříž-Dakar, která značce přinesla značné sportovní úspěchy. „Hodně věcí, které na Dakaru vyzkoušíme, využíváme v sériové výrobě,“ popisuje Karel Beneda propojení výroby nákladních automobilů s motoristickými soutěžemi.

Vedle terénních specialit chtějí ale nyní v Tatře noví majitelé začít i výrobu aut s pevnými podvozky. „Podvozek dělá tatru tatrou, ale pokud chceme být konkurenceschopní, musíme vyhovět také zákazníkům, kteří chtějí běžné vozy s pevnými nápravami,“ prozrazuje budoucí strategii Beneda.

Darek Štalmach, Mladá fronta DNES, 27.10.2006

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy